30 grudnia 2016

rodzeństwo Koprowskich

W tej notce parę słów o rodzeństwie mojej Babci, Apolonii Wierzbickiej z Koprowskich.

Najstarszym z rodzeństwa był Leon Koprowski. Urodził się 24.07.1900 r. we wsi Bałuty (którą później włączono do terenów Łodzi), na terenie parafii NMP Łódź. Kształcił się pod okiem ojca, który miał zakład malarski.

akt urodzenia Leona Koprowskiego
W 1928 poznał Eugenię Lewandowicz, z którą ożenił się w styczniu 1929 roku (nie mam na razie dokładnej daty ślubu).

Dzieci, które urodziły się w tym małżeństwie to:
- Alicja (09.11.1929 - 07.07.1998) => wyszła za Jerzego Michałowskiego, oficera marynarki, potomkowie mieszkają w Trójmieście i okolicach; była chrzestną mojego Taty;
- Arkadiusz (1931-2007) => ożenił się z Teresą, ich potomkowie mieszkają w Łodzi.

Do wybuchu II wojny światowej mieszkali w Łodzi, Leon zajmował się malarstwem (firma Józefa upadła niedługo po jego śmierci w 1930 roku, kiedy to z kasy zakładu zginęły pieniądze na remont szpitala), a Eugenia szyła. Podczas wojny zostali wysiedleni do Bartodziejów k/Radomska, po wojnie wrócili do Łodzi, zamieszkali przy ul. Kniaziewicza. Alicja Koprowska była matką chrzestną mojego ś.p. Taty.
Udało mi się nawiązać kilka lat temu za pośrednictwem MyHeritage kontakt z zięciem Alicji, który również zajmował się genealogią. To dzięki niemu znam chociaż troszeczkę historię tej gałązki. Mieliśmy się nawet spotkać podczas naszego pobytu wakacyjnego w okolicach Trójmiasta, ale w końcu do spotkania nie doszło. Niestety, zięć zmarł w 2015. Mam kontakt internetowo-telefoniczny z jego najstarszą córką, ale też - z racji odległości głównie - nie udało nam się na razie spotkać osobiście, choć prawie do tego doszło w zeszłoroczne wakacje.
Z gałązką łódzką, czyli dziećmi Arkadiusza, nie mam wcale kontaktu, choć próbowałam, ale nie są specjalnie skorzy do współpracy.
Leon Koprowski zmarł w 1973 roku, jest pochowany na cmentarzu Łódź-Radogoszcz razem ze swoim synem. Jego żona zmarła 13.12.1991 r. w Gdańsku-Wrzeszczu i tam jest pochowana.

Leon Koprowski
1900-1973




Drugim w kolejności rodzeństwa był Bolesław Koprowski. Urodził się 24.09.1902 r. w Radogoszczu (obecnie jedno w większych osiedli dzielnicy Łódź-Bałuty), również zarejestrowany w parafii NMP w Łodzi.

akt urodzenia Bolesława Koprowskiego

O samym Bolku wiem niewiele, choć udało mi się nawiązać jako-taki kontakt z jego synem, ale jakoś nie składa się nam współpraca, więc informacje są szczątkowe. Wiem, że był malarzem, ale takim lokalowym, a nie portretowo-obrazowym. Ożenił się z Leokadią Niedźwiedzką (1904-1976). Mieli jednego syna, Andrzeja (1940). Oprócz talentu malarskiego Bolek miał ciekawe hobby - był cyklistą i nie to nie byle jakim. Był członkiem Sekcji Sportowej Towarzystwa Rzemieślniczego "RESURSA". O jego sukcesach - mniejszych i większych - można przeczytać w ówczesnych gazetach.

Gazeta Pabianicka 05.06.1926

Hasło Łódzkie 23.06.1928

Bolesław zmarł 07.11.1977 r., jest pochowany na Starym Cmentarzu przy ul. Ogrodowej w Łodzi razem z moimi Pradziadkami i Dziadkami i Tatą.


Bolesław Koprowski
1902-1977


Dwa lata po Bolku urodziła się Rozalia Koprowska, a stało się to 30.05.1904 r. w Łodzi, ochrzczona w parafii NMP. O jej istnieniu nie wiedziałam, znalazłam akt zupełnie przypadkowo.

akt urodzenia Rozalii Koprowskiej

Niestety, do tej pory nie ustaliłam, kiedy zmarła pierwsza z sióstr mojej Babci.


Trzecim bratem mojej Babci był Mieczysław Koprowski. Urodził się w Bałutach 03.01.1906 r., ochrzczony w tej samej parafii co reszta rodzeństwa.

akt urodzenia Mieczysława Koprowskiego
O samym Mieczysławie nie wiem praktycznie nic. Wiem, że ożenił się z Danutą (nazwiska panieńskiego nie znam) i miał troje dzieci. Kontaktu z jego gałązką nie mam żadnego, nad czym boleję. Nie wiem, kiedy zmarł i gdzie został pochowany. Posiadam jedynie jedno zdjęcie.

Mieczysław Koprowski
1906-?



Po urodzeniu Mieczysława rodzina przeniosła się do Konstantynowa Łódzkiego, gdzie urodziła się w 1910 r. moja Babcia Pola, a 14.05.1913 r. jej siostra Eugenia Koprowska, o której istnieniu również nie wiedziałam. Jej metrykę chrztu znalazłam podczas poszukiwań takowej mojej Babci. Gienię ochrzczono dopiero w 1915 roku.

akt chrztu Eugenii Koprowskiej
Z tego, co do tej pory udało mi się ustalić, Eugenia zmarła w 1919 roku w Konstantynowie Łódzkim. Aktu na razie nie posiadam (brak czasu nie pozwala mi się wybrać osobiście na parafię).


Czwarty brat mojej Babci to Hieronim Kazimierz Koprowski urodzony 08.01.1915 r. w Konstantynowie Łódzkim. Nie wiedziałam, że był takowy, znalazłam go razem z aktami chrztu Babci i Eugenii, o czym wspominałam już tutaj.

akt urodzenia Hieronima Kazimierza Koprowskiego
Hieronim zmarł 06.05.1936 r. w Łodzi przy ul. Limanowskiego 115. Z informacji zawartych w akcie zgonu wynika, że był ślusarzem. Akt został błędnie spisany - zamiast imion Hieronim Kazimierz pojawił się Henryk, a nazwisko mojej Prababci zmienione z Corn na Czorn. Weryfikacja nastąpiła rok po śmierci Hirka.

akt zgonu Hieronima Kazimierza Koprowskiego


Ostatnim z rodzeństwa był Józef Koprowski urodzony w Konstantynowie Łódzkim 16.03.1921 r.

Józef Koprowski jr
1921-1988
Udało mi się nawiązać kontakt z synem Józefa, dzięki czemu mogę co nieco o nim napisać. W 1945 roku, po zdanej maturze, ożenił się z Aurelią Pęczak (1925-2003). Z tego małżeństwa urodziło się dwoje dzieci: Michał (1946-?) i Janusz (1954).
Józef w latach 1945-50 studiował prawo, w 1951 uzyskał dyplom magistra prawa. Pracował m.in. jako arbiter okręgowy w Okręgowej Komisji Arbitrażowej, adwokat i radca prawny. Prowadził też wykłady z prawa obrotu uspołecznionego na Wydziale Prawa UŁ.
Zmarł w 1988 roku, pochowany jest na cmentarzu na Dołach w Łodzi razem z żoną.


Tak to przedstawia się rodzeństwo mojej Babci. Wiem, że jeszcze jest trochę luk do uzupełnienia, ale może uda mi się jakoś je zapełnić we właściwym czasie.
Udostępnij ten wpis
Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.